Verkkokaupan käyttöehdot

WWW.HAIKUA.FI-VERKKOKAUPAN KÄYTTÖEHDOT 

PÄIVITETTY 28.4.2021

1. TILAAMINEN & TILAUSSOPIMUKSEN SYNTYMINEN

Asiakas tilaa tuotteet www.haikua.fi - verkkosivuston verkkokaupasta. Tilauksen yhteydessä asiakas ilmoittaa etu-ja sukunimensä, osoitteensa, puhelinnumeronsa sekä sähöpostiosoitteensa. Asiakas näkee verkkokaupan ostoskoristaan tuotteidensa kokonaishinnan, toimitustavan ja toimitusmaksun.

Kun asiakas on lähettänyt tilauksensa verkkokaupassa, katsotaan tilaus sitovaksi molemminpuolisesti, eikä toinen osapuoli voi muuttaa tilausta yksipuolisesti. Molemmat osapuolet sitoutuvat noudattamaan sopimushetkellä voimassa olevia käyttöehtoja kaikilta osin. Tilauksen tehtyään asiakkaan katsotaan hyväksyneen tilaus-ja käyttöehdot, tuotteen ominaisuudet, voimassa olevat mahdolliset tarjoukset ja kampanjat, toimitusajat sekä ymmärtäneen kaikin osin tuotteeseen liittyvän tiedon ja sisällön.

Haikuan tuotteet valmistetaan käsityönä tilausperusteisesti, joten niissä saattaa ilmetä pieniä sävy- tai valmistuseroja verrattuna verkkokaupan kuviin tai muihin Haikuan vastaaviin tuotteisiin.

Haikua on sitoutunut toimittamaan sopimuksen mukaisen tuotteen sopimushetkellä voimassa olleiden hintojen, tuotetietojen sekä tilausehtojen mukaisesti. Haikua on lisäksi velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle viipymättä kuluttajasuojalain mukaisesti, mikäli tuotteen ominaisuudet, toimitustavat tai - ehdot ovat muuttuneet sopimushetkeen verrattuna muuksi. Asiakkaalla on tällaisissa muutostilanteissa oikeus perua tilauksensa.

2. TUOTTEET JA TAKUU

Kaikki Haikuan tuotteet ommellaan / työstetään Suomessa käsityönä, tuotteiden välillä voi ilmetä pieniä eroavaisuuksia. Haikua pyrkii kuitenkin varmistamaan, että verkkokaupassa esitetyt tuotteet väreineen ja muine ominaisuuksineen ovat mahdollisimman lähellä todellista tuotetta. Asiakas huomioi tilausta tehdessään, että tuotteet on valmistettu pääosin luonnon materiaaleista, mikä itsessään vaikuttaa tuotteen ulkomuotoon värin, ja joissain tapauksissa myös koon suhteen. Pesulämpötila ja jälkikäsittelyt vaikuttavat pellavan ja muiden materiaalien käyttäytymiseen kankaana, joten Haikua ei vastaa asiakkaan tekemästä pesusta ja jälkikäsittelyistä. Asiakas huomioi tilausta tehdessään, että kangas voi kutistua ensimmäisessä pesussa noin 0-10 %. Asiakas huomioi myös, että kangas saattaa vaalentua auringonvalossa tai useiden pesujen jälkeen, joten tuote ei välttämättä näytä täysin samalta kuin verkkokaupan kuvassa. Huonekalujen osalta asiakas huomioi tuotteiden erot sävyn, koon, oksien paikkojen ja muiden puulle ominaisten ominaisuuksien osalta. Puu voi ajan saatossa vaaleta, kellastua tai tummua - riippuen olosuhteista, tämä on luonnollista käyttäytymistä puulle. Haikua ei tee palautuksia, korvauksia tai vaihtoja, jotka johtuvat materiaalien ulkoasusta edellä kuvatuilla tavoilla. Edellä mainitut ulkonäköön ja - muotoon liittyvät seikat ovat yksilöllisiä näkökulmia, jotka asiakas hyväksyy ostaessaan tuotteita Haikuan valikoimasta.

Haikua antaa kaikille tuotteille vähintään kuluttajansuojalain mukaisen takuun.

3. HINNAT

Tuotteiden hinnat ovat voimassa siitä päivästä lähtien, kun ne on julkaistu Haikuan verkkokaupassa.

Hinnat sisältävät arvonlisäveron 24 %.

Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimitusta. Toimitusmaksu näkyy verkkokaupan ostoskorissa tilauksen yhteydessä. 

Haikua pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin. Tilaukset käsitellään sen hetkisen hinnaston, käyttöehtojen, toimitusaikojen ja tuotteiden ominaisuuksien mukaisesti.  

4. TOIMITUS JA KULJETUS

Haikua toimittaa tilauksen mahdollisimman nopeasti. Tuotteet valmistetaan pääsääntöisesti tilausperusteisesti ja kangasmateriaali tilataan alihankkijalta, joten toimitusaika voi vaihdella. Tavanomainen toimitusaika tekstiilituotteissa on 3-7 vuorokautta tilauksesta, mikäli tuotteen materiaalit ovat valmiina Haikuan varastossa. Mikäli tuotteeseen käytettävää kangasta ei löydy Haikuan varastosta ja se tulee tilata alihankkijalta ulkomailta, toimitusaika voi olla 14-21 päivää tai pidempi. Suomalaisen kangastoimittajan toimitusaika on usein lyhyempi, jolloin voidaan päästä 7-21 vuorokauden toimitusaikaan. Mikäli toimitusaika pitenee kankaan tilaamisen johdosta, otetaan asiakkaaseen viipymättä yhteyttä. Sängynpäätyjen toimitusaika on noin 3-5 viikkoa. Pölkkyjakkaroiden toimitusaika on valmiiden tuotteiden kohdalla noin 1 viikko, kuivumassa olevien pölkkyjen kohdalla jopa 2-3 kuukautta. Haikua ei vastaa toimitusviivästyksistä, jotka johtuvat muista kuin Haikuaan liittyvistä syistä. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi alihankkijan toimitusvaikeudet tai kuljetusliikkeen viivästykset. Covid-19 aikana kangastoimittajien toimitusajat voivat olla normaalia pidempiä.  

Haikua on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle kuluttajasuojalain mukaisesti viipymättä tuotteen saatavuuteen, toimitusaikaan tai tuotteen ominaisuuksiin liittyvät muutokset tai vaikeudet. Mikäli Haikua ei ole kykenevä toimittamaan tuotetta asiakkaalle normaalin toimitusaikamme kuluessa, tulee Haikuan ilmoittaa tästä asiakkaalle välittömästi. Tässä tapauksessa asiakas voi peruuttaa toimittamattoman tilauksensa. Mikäli asiakas on jo maksanut tilauksensa, palautetaan tälle tilauksen hinta kokonaisuudessaan, ellei asiakkaan kanssa toisin sovita (toisin voidaan sopia esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakas on halukas tilaamaan tuotteen joka tapauksessa, vaikka toimitusaika venyisikin normaalia pidemmäksi).

Tekstiilituotteet lähetetään asiakkaalle Postin kautta lähimpään Posti-pisteeseen. Sängynpäädyt lähetetään kuljetusyhtiön kautta kotiinkuljetuksena. Asiakas vastaa kotiinkuljetuksen sujumisesta olemalla tavoitettavissa kuljetusliikkeen arvioimana toimitusajankohtana. Sängynpäädyn ja pölkkyjakkaran voi myös noutaa Haikuan toimipisteestä, jolloin noudosta sovitaan ottamalla yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse Haikuan toimesta. 

Haikua on kuluttajakaupan mukaisesti vastuussa tuotteesta, mikäli se häviää tai rikkoutuu toimituksen aikana. Mikäli tuote häviää tai rikkoutuu siinä yhteydessä, kun asiakas palauttaa tuotetta Haikualle, on asiakas itse tai kuljetuksesta vastaava liike vastuussa tuotteesta.

Asiakkaan tulee ilmoittaa toimitusosoite tarkasti. Tuotteita ei toimiteta "poste restante"-osoitteisiin. Haikua ei vastaa mahdollisista seuraamuksista tai kuluista, mikäli asiakas on ilmoittanut osoitteensa puutteellisesti, virheellisesti tai ei ole ilmoittanut muuttunutta osoitetta ajoissa tai lainkaan. Haikua ei vastaa myöskään seuraamuksista ja kuluista, mikäli asiakas ei ole ollut huonekalun kotiinkuljetuksen aikana kotona vastaanottamassa tuotetta. Mikäli tuote palautuu kuljetusyhtiölle tai Haikualle edellä mainitusta syystä, asiakas vastaa siihen liittyvistä kuluista. 

Asiakkaan tulee tarkistaa pakkauksen ulkonäkö toimituksen saadessaan. Mikäli tuotteessa on merkittäviä kolhuja, repeämiä tai muita vastaavia, joiden perusteella on syytä epäillä tuotteen vahingoittuminen kuljetuksen aikana, tulee asiakkaan tarkistaa toimituspaikan tai kuljetusyhtiön työntekijän läsnäollessa tuotteen kunto. Vahingosta tulee mainita rahtikirjaan toimituspaikan / kuljetusyhtiön työntekijän läsnäollessa. Tuotteen vauriosta on ilmoitettava välittömästi myös Haikuan asiakaspalveluun sähköpostitse info@haikua.fi. Viesti tulee otsikoida: "Kuljetusvaurio".

Epäselvissä tapauksissa vahinko, vika tai vaurio saattaa koitua asiakkaan tappioksi, mikäli tämä ei ole ilmoittanut siitä välittömästi Haikuan asiakaspalveluun.

5. HENKILÖTIEDOT

Tehtyjen tilausten yhteydessä saadut asiakastiedot tallentuvat Haikuan asiakasrekisteriä varten. Asiakkaan henkilötietoja käsittelevät kolmannet osapuolet ovat Haikuan alihankkijoita. Näiden alihankkijoiden palvelut ovat välttämättömiä, jotta sopimus sähköisen tilauksen hankkimisesta ja käsittelystä rekisterinpitäjän ja asiakkaan välisessä sopimuksessa voidaan toteuttaa.

Rekisterinpitäjän alihankkijoita ovat:

  • Webnode AG (verkkokauppajärjestelmä)
  • Rahti/kuljetusyhtiö
  • Google Analytics (kotisivun analytiikka)

 Asiakkaalla on oikeus pyytää Haikuaa poistamaan rekisteristä henkilö- ja yhteystietonsa ilman erillistä syytä.

6. PALAUTUSOIKEUS JA TUOTTEEN PALAUTTAMINEN

Asiakkaalla on 14 päivän palautusoikeus tuotteissa, jotka ovat verkkokaupassa ilmoitettuja värejä / kokoja / materiaaleja vastaavia tuotteita. Mittatilauksena tehdyt erikoiskoot / värit / tai vastaavat eivät kuulu palautusoikeuden piiriin. Tästä informoidaan asiakasta aina erikseen, mikäli tuotteessa ei ole palautusoikeutta. Palautukseen oikeuttava aika lasketaan tavaran vastaanottamispäivästä alkaen. Palautettava tuote tulee olla alkuperäisessä pakkauksessaan, käyttämätön ja siisti. Tuotteen tulee olla vastaavassa kunnossa, kuin se olisi jos asiakas olisi tutustunut tuotteeseen mahdollisessa kivijalkamyymälässä. Tuotteessa ei saa näkyä minkäänlaisia käytön jälkiä, tuoksuja, eläimenkarvoja tai vastaavaa. Tuotetta ei saa myöskään käyttää esimerkiksi valokuvausrekvisiittana ja palauttaa sitä käytön jälkeen, silloin tuote katsotaan jo käytetyksi. 

Asiakas ottaa ennen tuotteen palautusta yhteyttä Haikuan asiakaspalveluun sähköpostitse info@haikua.fi ja nimeää viestin otsikolla "Asiakaspalautus". Asiakas saa sähköpostivastauksena ohjeet tuotteen palautukselle, eikä tuotetta tule palauttaa ennen ohjeiden saantia.

Mikäli asiakas palauttaa tuotteen Haikualle, vastaa tämä itse lähetyskustannuksista. Asiakkaalle tiedoksi, että Haikua käyttää postituksessa muun muassa Postin Helposti-palvelua sekä Pakettikauppa.fi-palvelua, jolloin postikulut ovat pienemmät kuin suoraan toimipaikasta lähetettynä. Palautuksen tulee olla perillä Haikualla 14 vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Asiakas saa rahat takaisin 14 vuorokauden kuluessa, mikäli palautusehdot täyttyvät:

Palautusehdot tiivistettynä:

-Palautus on tehty alkuperäispakkauksessa tai vastaavassa asianmukaisessa pakkauksessa, huolellisesti ja siististi pakattuna

-Tuote on täysin käyttämätön, siisti ja alkuperäiskuntoinen. Tuotteessa ei saa näkyä minkäänlaisia käytönjälkiä.

-Kaikki pakkauksessa toimitetut paperit ja ohjeet tulee laittaa mukaan palautukseen

8. REKLAMAATIOT

Mikäli asiakas huomaa ostamassaan tuotteessa valmistusvirheen, joka ilmenee tavallisessa ja asianmukaisessa käytössä, asiakkaan tulee olla välittömästi yhteydessä Haikuan asiakaspalveluun: info@haikua.fi. Asiakas saa jatko-ohjeet sähköpostitse.

Haikua ei vastaa tuotteessa ilmenevistä ominaisuuksista, jotka johtuvat asiakkaan huolimattomuudesta, väärinkäytöstä, vääränlaisesta pesusta ja hoidosta tai normaalikäytöstä johtuvasta kulumisesta.

9. MUUT EHDOT

Mikäli asiakas ja Haikua eivät kykene ratkaisemaan mahdollista ongelmatilannetta näiden käyttöehtojen avulla, käsitellään ongelmatilanne Suomen lain sekä kuluttajakauppaan liittyvän lainsäädännön ja sääntöjen mukaisesti.